Sa promenom sezona menja se dostupnost odredjenih namirnica, ali i nutritivne potrebe našeg organizma.

Tokom zime nam je potreban veći kalorijski unos kako bi telo telo lakše održavalo temperaturu od oko 37 C, tj.potrebno nam je više energije za sam bazalni metabolizam. U toku leta je situacija drugačija, okolne temperature su visoke, telo se bori da se rashladi i uglavnom u nekoj meri „gubimo“ apetit. Sve napomenuto ima direktne veze sa procesom termoregulacije.

U skladu sa tim, potrebe našeg organizma se razlikuju, a kako je priroda sebe uredila prema čoveku (ili je čovek uredjen prema prirodi) i dostupne namirnice su drugačije u toku leta nego u toku zimskog perioda. Ovo nam direktno govori da treba povećati unos sezonskog voća i povrća kog u toku letnjih meseci ima u izobilju, a smanjiti unos „teže“ hrane koja je rezervisana za zimski period kada nam je potrbna jača i masnija hrana, a dostupnost svežeg voća i povrća je mnogo manja.

Takodje, kada govorimo o letnjim mesecima, mislimo i na ranu jesen kada su temperature još uvek visoke a dostupnost hrane iz prirode na vrhuncu.

Ovo ne znači da ishrana treba da se bazira samo na voću i povrću, potrebno je i dalje unositi proteiske namirnice kao što su manje masna mesa, riba, jaja i blaži mlečni proizvodi, a one malo „jače“ i masnije proteinske namirnice ostaviti za zimski period. Takodje masnu hranu svesti na minimun i unositi samo zdravije masti (recimo riba, avokado, manje masni mlečni proizvodi).

U toku letnjih meseci takodje treba povesti računa o unosu šećere, jer je to period u kom jedemo mnogo više ugljenih hidrata, posebno iz voća. Voće je odličan izvor zdravlja ali treba biti umeren posebno kada su u pitanju dijabetičari. Takodje treba povesti računa o kombinaciji voća i drugih namirnica jer loše kombinacije mogu dovesti do digestivnih problema.

Svo povrće i voće treba temeljno oprati jer se leti crevne infekcije češće javljaju i takodje ono što je potrebno termički obraditi – obraditi na pravi način.

Preporuka nutricionista za ishranu u letnjem periodu jeste i povećan unos tečnosti! Telo se „brani“ od vrućina znojenjem koje dovodi do gubitka vode i može dovesti do dehidratacije. Povećan volumen vode u organizmu u toku letnjih meseci nam pomaže da se osećamo bolje i budemo zdraviji. Savetuje se unos čiste vode, ne previše hladne, kao i limunade i čajeva (ne previše toplih), najbolje bez šećera. Sokovi i alkohol nikako nisu preporučljivi.

Preporuka nutricioniste za ishranu u letnjem periodu, suma sumarum, jeste – hidrirajte se pravilno, jedite što više sezonskog povrća dobro očišćenog, jedite voće ali umereno u skladu sa svojim potrebama, kod zdravih ljudi se savetuju dve porcije na dan i ne zaboravite da ipak unesete i malo zdravih proteina i masti!

Vaš Nu3 Centar, Novi Sad

Ako vam se svideo post podelite sa prijateljima :

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *